Konsultroll

Marknadschef

Vad gör en marknadschef?

Marknadschefens roll har precis som många andra tjänster förändrats de senaste åren. Genom att digitaliseringen har skapat mer transparens och tillgängliggjort data så ställer det högre krav på att marknadsföringen nu skall ha en positiv ROI (return on investment). Till skillnad från tidigare, då marknadsföringen upplevdes som ett svart hål där företag investerade pengar utan att veta vad resultatet skulle bli.

Den moderna marknadschefen identifieras ofta genom tre huvudsakliga kompetenser:



  • Digital
  • Analys
  • Strategi



Däremot kan arbetsbeskrivningen variera beroende på organisation:



  1. I ett mindre företag är det ofta så att personen behöver ha djupare kompetens inom flera områden då det inte finns resurser till att ha flera olika digitala specialister. Således förväntas personen både kunna sätta strategin men även vara högst delaktig i utförandet.
  2. I ett större företag ligger fokus snarare på att leda och utveckla digitala kompetenser samt leda arbetet så att marknadsföringen når de mål och KPI:er som har satts på ledningsnivå. En av de viktigaste uppgifterna är att höja kunskapen om marknadsföringen samt täppa igen gapet som ofta finns mellan marknadsföring och försäljning.


Det är även kritiskt att man förstår den nya kundresan (digitalt), och att man har ett “utifrån och in perspektiv” för att kunna anpassa företaget därefter så att de kan hitta nya intäktsströmmar och uppnå företagets tillväxtmål.

Vad är en digital manager?

På Agrowth ser vi att den nya tidens marknadschef innehar samma kvaliteter och färdigheter som en digital manager behöver. En digital manager, i en värld av disruption och global konkurrens är kritiskt för ett företags framgång.

Vad är då en digital manager? Precis som titeln indikerar så är det en person som ska leda det digitala arbetet i ett företag. Utveckla, optimera och se till att företaget håller jämna steg, eller gärna i framkant med kundens preferenser. Det handlar om en modern projektledare och intraprenör som genom olika digitaliseringsprojekt utvecklar bolaget och gör det redo för framtiden samtidigt som mer konkurrenskraftigt idag.

Det är också nya tider när det gäller anställningsform då fler företag inser att arbetet kan utföras från en annan plats än kontoret, eller att de kan ta hjälp av konsulter som arbetar inhouse. Det senare är en del av Agrowths affärsidé - vi förser företag med eftertraktade digitala kompetenser genom ett partnerskap, samtidigt som vi förser dem med en plattform att ständigt utvecklas och försäkrar leverans enligt överenskommelse. På så sätt blir det en liten risk för företag som än inte förstått kraften i digitaliseringen alternativt behöver stöttning på grund av t.ex mamma/pappaledighet eller sjukskrivning.

Utmaningar med rollen som marknadschef eller CMO

Harvard Business Review släppte 2017 artikeln Why CMOs never last, den lyfter faktumet att till exempel 80% av VD:ar inte litar på sin marknadschef eller att de tycker resultatet är för dåligt. Detta kan jämföras med att bara 10% tycker det samma kring liknande positioner som ekonomichef eller IT-chefer. Anledningen till resultatet beror på flera olika faktorer som ni kan läsa mer om via artikeln ovan. Vi kan konstatera att detta är en utmaning som behöver hanteras direkt. Då en marknadschef eller CMO kan ha en betydande positiv påverkan på företagets tillväxt. Artikeln presenterar också hur företag kan råda bot på utmaningen där bland annat dessa tre kriterier nämns:



  1. Definiera tydligt vad rollen innebär
  2. Sätt tydliga KPI:er och knyt ihop dessa med förväntningarna
  3. Hitta kandidater med rätt erfarenheter

Anlita en marknadschef som skapar mätbara resultat

Varför skriver vi ingenting om de traditionella (offline) kanalerna, såsom mässor och event när det kommer till en marknadschefs uppgifter? De kan givetvis ingå i en marknadsplan, men i många fall är det svårare att mäta och visa på vilken impact det ger, men med det sagt så är det något som behöver testas innan det kan fastställas. Samtidigt är vi övertygade om att marknadsföringen kan höjas snabbare om arbetet fokuserar på lågt hängandes frukter där input/output är tydligt mätbart.

Behöver ni sätta fart på digitaliseringen? Behöver ni specialistkompetens inom digital transformation? På Agrowth möjliggör vi digitala marknadsföring och SEO för våra kunder med mätbara resultat. Vi finns tillgängliga för följande uppdrag :



  • Marketing manager Stockholm
  • Marketing manager Göteborg

Intresserad av att komma i kontakt med oss?

[recaptcha]

Agrowth grundades 2015 med syftet att driva tillväxt för B2B-företag med hjälp av digital marknadsföring. Samtidigt strävar Agrowth efter att skapa en plattform för morgondagens entreprenörer och ledare.