Emelie Hagbranth

Emelie Hagbranth

@Agrowth

Användarcentrerad design

Här kommer ett enkelt knep du kan använda dig av för att förbättra användarvänligheten (UX) och flödet i din design. Du läser från vänster till höger, så varför inte tänka i samma bana när du skapar riktigt bra UX?

Vad är UX design och bra sådan?

Det finns en viktig insikt du bör känna till när du arbetar med användarcentrerad design och vill att din design ska vara så användarvänlig som möjligt. Det började redan när du var liten. Där låg du med en sagobok framför näsan. Kanske fick det dig att somna, kanske inte. Men redan från dessa stunder lärde du dig att man läser från vänster till höger (åtminstone i denna delen av världen).

" class="image" />

Av samma anledning uppfattar vi denna mannen springandes framåt. Kanske skyndar han sig för att passa en tid.

" class="image" />

...och nästa bild ger dig känslan av att han istället har glömt någonting och springer tillbaka igen:

" class="image" />

Varför? Jo, helt enkelt för att framåt, framtiden och nya äventyr väntar åt höger, precis som i sagoboken. Medan en riktning åt andra hållet tar dig tillbaka. Läsriktningen gäller med andra ord inte bara i böcker. Varför tror du att så många lösenord börjar uppe i vänstra hörnet och slutar någonstans nere till höger? Det är så inpräntat i oss att ta oss från vänster, till höger.

" class="image" />

Av precis samma anledning hittar du ofta ett företags logotyp i en annons nere i högra hörnet. Blicken kommer falla ner och sluta i högra, nedre hörnet, precis där logotypen strategiskt är placerad för att du helt enkelt ska ha logotypen färsk i minnet och att det blir en naturlig slutpunkt där du pausar blicken.

Bra UX design för knappar

Om vi nu använder samma princip när det kommer till knappar på en webbplats. Du har två knappar, en säger Avbryt och en säger OK. Låt oss ge knapparna lite mer kontext. Du vill att besökaren ska prenumerera på ditt nyhetsbrev. De skriver in sin mailadress och ska sedan trycka på Avbryt eller OK. Du vill förstås att folk ska trycka på OK. Med läsriktningen vänster-höger i bakhuvudet placerar du alltså OK-knappen till höger, där blicken kommer avsluta, precis som logotyperna i en annons. Du vill att mottagaren ska ta sig framåt och vidare, inte bakåt.

" class="image" />

Nu tar vi det ett steg längre med användarcentrerad design. Om du har en läs mer- och en köp-knapp. Du vill med andra ord att besökaren ska klicka på båda. I detta läget får du helt enkelt avgöra vad som är mest viktigt. Låt oss säga att det handlar om att besökaren ska antingen köpa en produkt eller läsa mer om produkten. Visst vill du hellre att besökaren ska köpa produkten. Det är ju syftet med läs mer-knappen också, Själva köpet. Alltså placerar du köp-knappen till höger om läs mer-knappen.

" class="image" />

Intresserad av att komma i kontakt med oss?

[recaptcha]

Agrowth grundades 2015 med syftet att driva tillväxt för B2B-företag med hjälp av digital marknadsföring. Samtidigt strävar Agrowth efter att skapa en plattform för morgondagens entreprenörer och ledare.