Henrik Anderberg

Henrik Anderberg

@Agrowth

Hur du blir världens bästa talare

Så här blir du världens bästa talare – tala som TED

SÅ HÄR BLIR DU VÄRLDENS BÄSTA TALARE, SJU STEG:

  • 1

    Inspirera andra genom att tro på det du pratar om

  • 2

    Berätta en historia och

  • 3

    Sammanfatta presentationen i en storyboard summera vad du vill ha sagt på 150 tecken

  • 4

    Använd din EQ och dig själv, var personlig och rolig

  • 5

    Använd rätt video, bilder och animationer som förstärker budskapet

  • 6

    Håll dig till tjugo minuter!

  • 7

    Träna, träna, träna!

Vi exponeras dagligen av bra och dåliga framföranden: på Facebook, i konferensrummet eller på styrelsemötet. Det finns tillfällen där du vill vara lite extra vass:



  • Presentation av företag, när du håller en muntlig presentation
  • När du ska hålla föredrag
  • Presentation av sig själv


Detta inlägg baseras på boken “Tala som TED – De bästa retoriktipsen från världens bästa talare” och summerar de viktigaste och mest konkreta budskapen.

Konsten att hålla tal #1 – tro på det du pratar om

Tror du på på ämnet som du ska presentera? Förstår du på allvar företagets vision, mission och värderingar, samt kan rabbla dessa kring ett middagsbord utan stödanteckningar? Om svaret är ja: grattis! Då har du kommit långt när det kommer till konsten att hålla tal! Forskning har visat att engagemang smittar, och är du själv inte inspirerad är det ytterst svårt att inspirera någon annan. Fråga alltid dig själv: tror jag på det jag säger till 100% och hade kunnat säga det en fredagskväll inför familj och vänner? (tankeleken gör även att själviska motiv förhoppningsvis sållas bort)?

TRE SAKER SOM VI PÅ AGROWTH BRINNER FÖR:

  • 1

    Lära oss nya saker

  • 2

    Lära ut

  • 3

    Skapa och förändra

Citat Sir Richard Branson: “Jag älskar att ta mig an något som känns traditionellt och sedan vända upp och ner på det”

Passion och att tro på det du pratar om är inte fluffigt. Forskning har visat att engagemang och passion är en viktig del när det kommer till pitchar som i slutändan lyckas sälja in företaget. Forskningen har visat att passionerade ledare skapar bättre resultat för sina företag.

Presentation av företag – berätta en historia

Berätta en historia. En riktig historia som knyter an både emotionellt och logiskt till lyssnaren. Vi känner alla till dem: varumärkena i våra liv som vi älskar och bryr oss om. Ett tips vid presentation av företag är att checka av den klassiska uppdelningen:



  • Etos (din trovärdighet)
  • Logos (logiken)
  • Pathos (känslorna), den absolut viktigaste delen


En historia är roligare att berätta och skapar förutsättningar för vår hjärna att komma ihåg informationen. Forskningen säger sitt: vår hjärnaktivitet är högre när vi lyssnar på historier. När du väl berättar en historia, använd verkliga människor (t.ex bilder på människor)och verkliga historier men undvik säljandet. Formulera innan presentationen ett budskap som du vill att historien ska förmedla. För att vara konkret, skriv en meta description (150 tecken) som sammanfattar hela föredraget. Vad ska åhöraren ha med sig hem?

Retorik presentation – auktoritet och närvaro det nya svarta

Naturliga ledare förknippas ofta med en hög auktoritet och närvaro. Auktoriteten har alltid varit viktig men i brusets tid där mobiltelefonen alltid är nära till hands har närvarons roll blivit fundamental. Vad som än händer så finns det en inneboende trygghet och kontroll. Ledare, och världens bästa talare, kännetecknas ofta av:



  • Hen kan och förstår materialet som framförs
  • Hen är oftast lite bättre klädd
  • Hen ser dig i ögonen och har ett fast handslag
  • Hen talar kort och koncist
  • Hen står rak i ryggen och slår ut med händerna
  • Hen är ärlig och vågar erkänna när svar inte finns


Fyra faktorer som påverkar din muntliga presentation som du bör be någon annan om feedback på är: tempo; volym; tonläge; och pauser.

Summera din presentation i ett storyboard-liknande format där du tar lyssnaren genom olika emotionella steg.

Hålla föredrag – ett gott skratt förlänger livet… och gör att historien fastnar

Forskning har visat att högpresterande chefer använder humor mer än dubbelt så ofta som medelmåttiga, vilket också korrelerade med chefernas bonusar. Den emotionella intelligensen, eller EQ, visar här sin kraft och med den gruppens grundläggande krav: att känna sig trygg (Läs mer).

Video, bilder och animationer är bland de enklaste och mest kraftfulla verktygen du kan utnyttja men tänk på att göra det på rätt sätt. En bild i sig säger ingenting, utan bilden måste spegla, förstärka eller förtydliga texten. Sista dagen du la in en bild för att du måste var igår. Idag lägger du in bilder och video för att förstärka budskapet eller ge åhöraren en paus.

Sist men inte minst, tjugo minuter räcker. Majoriteten av alla TED-talks är på 18 minuter och ändå är de bland de mest delade talen i världen. Vad säger det? 20 minuter räcker för att få berättat en historia och få innehållet att fastna!

Intresserad av att komma i kontakt med oss?

[recaptcha]

Agrowth grundades 2015 med syftet att driva tillväxt för B2B-företag med hjälp av digital marknadsföring. Samtidigt strävar Agrowth efter att skapa en plattform för morgondagens entreprenörer och ledare.