TJÄNSTER

Webbdesign

En investering i en ny eller uppdaterad webbplats kan resultera i stor påverkan på er försäljning och samtidigt positionera er verksamhet på marknaden. En väl utformad hemsida gör att folk litar på er. Här kan du läsa mer om hur ett samarbete med en byrå går till och vad du bör tänka på.

En webbanalys för att skapa förståelse

Det är dags att uppdatera företagets hemsida och ni är på jakt efter någon som är duktig på webbdesign. I djungeln av alla webb-, kommunikations-, SEO- eller designbyråer som finns där ute kan det vara svårt att veta vem ni ska vända er till. Vad som skiljer en bra byrå mot en dålig?

En del av svaret är att alla seriösa aktörer på marknaden försöker förstå varför ni som kund vill ha en ny hemsida. Detta görs genom någon form av analys innan arbetet med webbdesign påbörjas. Att inte förstå varför en hemsida ska byggas är som att gå in i en affär och betala utan att veta vad som köps. Det är en byrås jobb att guida er och förstå vad för typ av lösning som krävs beroende på vad ni har för mål, som sedan tas hänsyn till i skapandet av webbdesignen.

Vad innebär en webbanalys av er hemsida?

En analys är starten mot en optimerad hemsida som består av tre delar.

  • 1

    Analysera nuläget

    Om ni redan har en hemsida, vad fyller den för funktion och hur användarvänlig är den?

  • 2

    Vad vill ni uppnå?

    Finns det ingen hemsida i dagsläget går vi direkt in på del två, vad vill ni uppnå? Bolla visioner och mål tillsammans!

  • 3

    Hur uppnår vi det?

    Hur kan visionerna och målen bli verklighet och implementeras i webbdesignen? Tillsammans med byrån går ni igenom exempelvis konvertering, olika funktioner och visuella element samt vad som krävs gällande sökordsoptimering av hemsidan för att ranka högt på Google.

Från webbstrategi till webbdesign

Analysen är en del av webbstrategin som sedan tar oss mot webbdesignen. På många sätt går dessa hand i hand. Nedan följer konkreta steg i strategin samt potentialen som finns i och med en uppdaterad hemsida.

Webbstrategi

1. CRO - Konverteringsgrad Som Nielsen Norman Group skriver är konverteringsgrad en procentsats av antal användare som genomför en önskad handling:

“The conversion rate is the percentage of users who take a desired action. The archetypical example of conversion rate is the percentage of website visitors who buy something on the site.”

Nielsen Norman Group

Här följer några exempel på olika konverteringar ni kan tänkas vilja uppnå:

  • Öka antalet registrerade användare av er tjänst

  • Fler prenumeranter på ert nyhetsbrev

  • Fler nedladdningar av en broschyr eller ett whitepaper

  • Att potentiella kunder tar kontakt med er gällande exempelvis en offert

2. Funktionalitet Vad behöver ni för funktionalitet på er hemsida? Antingen ska er hemsida fungera som ett slags visitkort med möjlighet för besökaren att ta kontakt med ert företag. Medan andra hemsidor kräver mer funktionalitet. Här kommer några exempel:

  • Mobilanpassning

  • Koppling till era sociala kanaler

  • Kontaktformulär

  • Prata med besökaren

    Möjlighet att kunna ställa frågor, kommentera eller på andra sätt prata med besökaren

  • CTA (Call to Action)

    Exempelvis en knapp som tar användaren vidare. Antingen i en köpprocess eller som ett slutgiltligt steg ni vill att användaren ska ta, så som att ladda ner en fil eller kontakta ert företag

3. SEO-Sökoptimering

Utan ett gediget SEO-arbete där er nuvarande marknad undersöks, är det omöjligt för er hemsida att synas där kunden finns. Utan SEO är risken stor att ni irrar runt i öknen och undrar varför ni inte ökar antalet besökare till hemsidan. Bra optimerad webbdesign kräver med andra ord SEO. Du bläddrar förmodligen själv sällan till sida två på Google. Vikten av att då synas i toppen av Googles sökresultat ger tydliga konkurrensfördelar.



Öka er försäljning med en optimerad hemsida

Har ni redan en hemsida idag men vill öka er trafik och utnyttja kraften av pull-marketing? Då bör ni läsa om sökoptimering, eller SEO, som är en av våra tjänster. Kort och gott, vill ni synas när era kunder är i köpläge? Då är en hög ranking på Google nyckeln till digital framgång.



Vi hjälper er att ranka högre

Webbdesign

En investering i en uppdaterad webbplats kan resultera i stor påverkan på er försäljning och resultat för er verksamhet. Väl utformad webbdesign gör att folk litar på er. Det är även bra för att generera nya eller bevara gamla relationer med kunder och samarbetspartners. Vi på Agrowth hjälper er med design och funktion för digitala plattformar, inte minst webbplatser, alltid med användarvänlighet och användaren i centrum. Ta del av några fördelar med att arbeta tillsammans med oss nedan.

  • 1

    Data som fungerar

    Vi grundar vårt arbete i data och statistik för att nå en hållbar och hög tillväxt för ert företag. Vi tittar på vad det är som faktiskt fungerar och hur användare interagerar och beter sig.

  • 2

    Testad

    Användartester är A och O. Det är trots allt användaren som ska navigera på hemsidan. Därför genomför vi olika användartester så som hur användarvänligt, lättnavigerat och begriplig sidan är.

  • 3

    UX & design, hand i hand

    Agrowths webbdesigners är utbildade inom både användarvänlighet (UX) och design. Design är mycket mer än bara “snyggt att se på”. Först och främst ska det vara användarvänligt. Det är så ni ökar konverteringar, försäljning och därmed tillväxt.

  • 4

    Ta det längre

    Vi på Agrowth tror på långvariga relationer och samarbeten där vi kontinuerligt kan bygga tillväxt och fortsätta det vi påbörjat. Det kan handla om innehåll på er webbplats i form av copy, SEO-riktlinjer för copy, eller grafiskt material. Det kan också innebära analyser av olika slag som exempelvis en tillväxtanalys, kostnadsanalys och UI/UX-analys.

Vi hjälper er med webbdesign

Intresserad av att komma i kontakt med oss?

[recaptcha]

Agrowth grundades 2015 med syftet att driva tillväxt för B2B-företag med hjälp av digital marknadsföring. Samtidigt strävar Agrowth efter att skapa en plattform för morgondagens entreprenörer och ledare.